Thrillers: el nostre plaer culpable

Andrea Castañeda
Any rera any, les meves prestatgeries s'han anat omplint de thrillers, novel·les negres, llibres de suspens i tot allò relacionat amb el misteri d'un assassinat. Quan entro a una llibreria, vaig directa a la secció farcida d'aquestes lectures i inicio la meva fase de jutjar desenes de sinopsis. Va arribar un moment en què no tenia ganes de llegir absolutament cap altre gènere, tot i que jo sigui d'aquelles persones que no posen barreres a nous descobriments. En aquell moment em vaig preguntar: "m'està passant alguna cosa greu? No és molt estrany tornar-me addicta a narracions que parlen de psicòpates i de policies?"
A partir dels meus pensaments autodestructius, el meu historial de Google es va emplenar de recerques sobre la raó exacta de per què autors com Agatha Christie o Thomas Harris havien triomfat tant. De seguida vaig veure que no era l'única angoixada per això.

El que ens fascina, als bojos per la novel·la negra, és aquesta combinació de crueltat amb la seva aparent humanitat. El fet que aquest tipus de persones habitualment tinguin famílies, llars, una feina i aparenten ser membres “normals” de la comunitat. Interpreten rols i acostumen a semblar persones com tu i com jo. Vaja que són reals!, a diferència d'un fantasma o d’un zombi. Poden ser el teu veí o el senyor al qual has xiulat en cotxe aquest matí per adormir-se a un semàfor. Els thrillers volen recórrer a les emocions com el perill o la violència per a cridar el que anomenem “terror” o “inquietud”. Fins i tot pretenen generar l’ansietat en el lector. Ho aconsegueixen? I tant, em dic a mi mateixa.

És a dir, que sabem que aquest tipus de situacions poden arribar a ser reals, que podrien passar al nostre entorn. Quantes possibilitats hi ha de què siguis mossegat per Dràcula? I quantes de creuar-te amb un boig pel carrer? Exacte! Ho sabem, som conscients que aquest tipus de "monstre" existeix i això ens fa viure (patir!) un terror i una tensió de veritat.
Ara bé, la meva conclusió és que realment ens agrada perquè no correm perill. Podem sentir emocions semblants a les dels protagonistes des de la seguretat de casa nostra. Fins i tot el fet d'actuar com un detectiu, seguint les proves que vas identificant i intentant lligar tot el que saps a cada pàgina que avances. Finalment devores la novel·la per la desesperació de saber si les teves conclusions són certes, si has encertat qui ho ha fet i què l'ha portat a tot allò. Gaudeixes de girs inesperats, intensitat, adrenalina i d’uns personatges molt ben delineats. Personatges creïbles i vertaders, com el senyor del semàfor de fa una estona!

Dos dels llibres que més sensacions semblants a aquestes m'han causat han estat:

Eterna Vigilia de Marisha Pessl, tracta d'una noia que no veu als seus millors amics des de la misteriosa mort de la seva parella, en Jim. Després d'un any sense cap contacte, decideix tornar-los a veure, cosa que els porta a sortir de festa. A la tornada, tenen un accident de cotxe que aparentment no causa cap mal. Però l'endemà al matí, un home anomenat Wincroft apareix a la porta, els diu que tots estan morts i que només pot sobreviure un d'ells a través d'una votació unànime.










Alguien tiene un secreto de Karen M. Mcmanus.  Ellery és nova a Echo Ridges, però ja ho sap tot sobre el poble. Aquí, de vegades, les noies desapareixen... i els seus assassinats segueixen sense resoldre. Encara que les classes no han començat, la futura reina del ball ha estat amenaçada i una noia ha desaparegut. Tot apunta que Ellery també està en perill. I és que a Echo Ridges, tot el món té un secret, i alguns secrets són perillosos...



Són cent per cent recomanables i us animo a llegir-los quan vulgueu! Tindreu una estona plena de misteris i nervis (dels bons). 

FONTS:  Rodríguez Ame (23 de Juliol de 2015) La ciència detrás de la incertidumbre: por qué nos gusta el suspense. Hipertextual. https://hipertextual.com/2015/07/la-ciencia-detras-de-la-incertidumbre-por-que-nos-gusta-el-suspense
Fernando Galván Luís (16 d’Abril de 2015) 15 características esenciales del thriller psicológico. Enfilme. https://enfilme.com/notas-del-dia/15-caracteristicas-esenciales-del-thriller-psicologico 
(27 de Març de 2015) Los géneros literarios: el thriller. Megustaescribir. http://www.megustaescribir.com/recurso/114/los-generos-literarios-el-thriller

Comentaris

FITXES DE LECTURA

Hecho con Padlet